OOET

Lähipäivä ke 17.2

 

Tapaamme siis ke 17.2. toisen kerran erityisopetuksen merkeissä. Ottakaa muistiinpanot välitehtävästä mukaan, kerään ne itselleni päivän päätteeksi. Katsokaa myös lahjakkuusvideo etukäteen,( lähipäivän kohdalla ja materiaaleissa) jos suinkin ehditte, käsittelemme aihetta tunnilla.

Jos on kysyttävää, olkaa yhteydessä.

Tapaamisiin ensi viikollahymy

Lähipäivä ke 17.2.2016 Ohjelma

 

Paikka: Visamäki D-rakennus, luokka D-218

Ohjelma:

8.30 Katsaus edelliseen lähipäivään

9.00 Välitehtävän purku

10.00 Kahvi

10.30 Välitehtävän purku jatkuu….

11.30 Lounas

12.30 Yksilölliset opintopolut, -urapolut ja inklusiivinen koulu

14.00 Kahvi

14.30 Tentti

15.30 Päivä päättyy

Lähipäivän 13.1 korvaava tehtävä

Tässä lähipäivän 13.1 korvaava tehtävä niille, jotka eivät voineet siihen osallistua:

Kirjoita essee 3- 5 sivua otsikolla oppimisen tukeminen. Vastaa esseessä ainakin seuraaviin kysymyksiin:

Mitä tarkoitetaan oppimisvaikeuksilla?

Mitä tarkoitetaan lukemisen ja kirjoittamisen (LUKI) vaikeuksilla? Miten tuet opiskelijaa, jolla on LUKI vaikeus?

Mitä ovat tarkkaavaisuuden ja hahmottamisen vaikeudet? Miten huomioit ko. ryhmään kuuluvan opiskelijan?

Palauta essee sähköpostin liitteenä Simolle simo.uusinoka@hamk.fi

Välitehtävä

Kiitokset kaikille 13.1 lähipäivälle osallistuneille. Oli todella mielenkiintoista pohtia kanssanne opiskelijan tukeen ja yleensä opettajuuteen liittyviä asioita. Esille nousi monia mielenkiintoisia teemoja eritoten opintopiirien esityksistä, joita pääsimme sitten yhteisellä keskustelulla syventämään.

Lupaamani välitehtävä on tässä:

Oppimistehtävä:

Tutustu yhden ammatillisen oppilaitoksen/ammattikorkeakoulun ohjauksen ja erityisopetuksen suunnitelmiin, toteutukseen ja toimintaan. Tee havaintoja mm. seuraavista ohjauksen ja erityisen tuen kysymyksistä:

  • Miten opiskelijan ohjaaminen on järjestetty?
  • Miten erityinen tuki ja ohjaus on järjestetty?
  • Mitä ovat hops ja hojks-prosessi, miten ne toimivat opiskelijakeskeisesti?
  • Miten opiskelijoiden yksilöllistäminen, erilaiset opintopolut ja urapolkuajattelu näkyvät opetuksen suunnittelussa ja toteutuksessa?
  • Mitä oppilaitoksessa tarkoitetaan opiskelijahyvinvoinnilla?
  • Mitä on hyvä monialainen yhteistyö?
  • Miten ammatillinen opettaja toimii monialaisessa yhteistyössä?

Käytä tiedonhankinnassa apuna myös julkaisua Raudasoja, A. (toim.) 2013. Erityisen hyvää opetusta ja ohjausta.

Voitte siis muokata tehtävää opintopiirille sopivaksi. Laittakaa tähän Google driven kansioon kuvaus siitä, miten aiotte tehtävän tehdä. Ilmoittakaa minulle Twitterin tms. välityksellä, milloin suunnitelmanne on Drivessä, niin käyn sen sieltä katsomassa.

Tehtävän tuotos on se, että valitsemallanne tavalla esittelette havaintonne muulle ryhmälle. Käyttäkää rohkeasti luovuuttanne siinä, millä tavalla tehtävän lähijaksolla 17.2 esittelette. Opintojakson Todaysmeet kommenttiseinä on käytössä koko opintojakson ajan, joten voitte käydä sinne halutessanne laittamassa kommentteja/kysymyksiä esim. seuraavaa lähijaksoa ajatellen.

 

OOE opintojakson lähipäivä 13.1.2016

Hyvää vuoden 2016 jatkoa kaikille!

Keskiviikkona 13.1 pidetään opintojakson ensimmäinen lähipäivä. Tutustumme teemaan lähinnä opintoryhmien ennakkotehtävien pohjalta, joista esille nousevia aiheita syvennetään keskustelun kautta.

Lähipäivä on siinä mielessä toiminnallinen, että koetetaan pitää kouluttajan synkkä yksinpuhelu minimissä (mikä voi olla vaikeaa :)) ja sen sijaan suositaan keskustelua ja yhdessä tekemistä. Päivän ohjelman näet tässä:

Opiskelijan ohjaaminen ja erityinen tuki: 1. lähipäivä 13.1.2016

Hamk, Visamäki D-rakennus tila D-217-218

Ohjelma:

8.30 Opintojakson aloitus ja orientoituminen teemaan
9.00 Ennakkotehtävän purku
• Appelsiinit: mitä on ammatillinen erityisopetus?
• Hyvä ryhmä: mitä ovat oppimisvaikeudet?
10.00 kahvi
10.30 Ennakkotehtävän purku jatkuu
• P3: mikä on HOJKS ja mitä se pitää sisällään?
• JuMiTuPaMe: keskittymisen ja tarkkaavaisuuden ongelmat (ADHD,ADD)
11.45 Lounas
12.45 Oppimisen tukeminen
• Vahvuudet opetuksen lähtökohtana
14.15 kahvi
14.45 Erityisen tuen verkostot kouluissa
15.30 Välitehtävän ohjeistus ja yhteenveto päivästä
16.00 Päivä päättyy

 

Opiskelijan ohjaus ja erityinen tuki, 3 op

Tervetuloa Opintojaksolle Opiskelijan ohjaaminen ja erityinen tuki.

OOE opintojakso

Tavoite:

Opettajaopiskelija osaa tunnistaa ja ottaa huomioon opiskelijoiden yksilölliset tarpeet erityisen tuen ja opintojen ohjauksen järjestämiseksi inklusiivisessa koulutuksessa.

Hän osaa toimia monialaisessa yhteistyössä opiskelijan ammatillisten tavoitteiden saavuttamiseksi ja hyvinvoinnin edistämiseksi.

Arviointikohteet:

Opiskelijoiden yksilöllisten tarpeiden tunnistaminen ja huomioon ottaminen. Monialaisessa yhteistyössä toimiminen

Arviointikriteerit:

Opettajaopiskelija tunnistaa ja ottaa huomioon opiskelijoiden yksilölliset tarpeet inklusiivisessa koulutuksessa. Hän toimii monialaisessa yhteistyössä opiskelijan hyvinvoinnin edistämiseksi.

Opintojakson kirjallisuus:

Opintojakson kirjallisuuteen ja linkit lähteisiin.

Opintojakson sisäänheittotehtävä:

 

Opintojakson teemaan sisäänheittotehtävänä toimii opintopiiritehtävä, jossa kullekin opintopiirille on annettu oma teema (tai oppimiskysymykset). Tehtävän tavoitteena on luoda katsaus opintojakson aihepiiriin ennen 13.1.2016 pidettävää lähipäivää, jolloin tehtävän tulee olla valmis.

Tehtävän ohjeet ja opintopiirien teemat/kysymykset

 

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s