Oppiminen ja oppimisen arviointi, 9 op
Tavoite:
Opettajaopiskelija ymmärtää oppimisen ja ohjaamisen keskeisiä teorioita ja osaa suunnitella ja ohjata oppimista erilaisissa oppimisympäristöissä. Hän osaa arvioida opiskelijoiden oppimista, osaamista ja työskentelyä.
Arviointikohteet:
- Oppimisen ja ohjaamisen suunnittelu ja toteuttaminen erilaisissa oppimisympäristöissä
- Arviointimenetelmien käyttäminen oppimisen ja osaamisen arvioinnissa
Arviointikriteerit:
Opettajaopiskelija soveltaa oppimisen ja ohjaamisen teoreettisia lähtökohtia. Hän suunnittelee ja toteuttaa oppimista ja ohjausta erilaisissa oppimisympäristöissä. Hän käyttää monipuolisesti pedagogisia malleja ja opetusmenetelmiä. Hän arvioi opiskelijoiden oppimista ja osaamista monipuolisesti. Hän noudattaa koulutusalansa osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen periaatteita.
Kirjallisuus:
Koli, H. & Silander, P. 2003. Verkko-opetuksen työkalupakki: oppimisaihiosta oppimisprosessiin. Helsinki: Finn Lectura.
Kupias, P. 2007. Kouluttajana kehittyminen. Helsinki: Palmenia.
Mykrä, T. & Hätönen, H. (toim.) 2008. Opas opetusmenetelmistä. Helsinki: Educa-instituutti.
Opetushallitus. 2012. Arvioinnin opas – Ammatillinen peruskoulutus, Näyttötutkinnot. Oppaat ja käsikirjat 2012:9. Helsinki: OPH. Saatavana myös e-julkaisuna.
Opetushallitus. 2012. Näyttötutkinto-opas. Näyttötutkinnon järjestäjien ja tutkintotoimikuntien käyttöön. Oppaat ja käsikirjat 2012:11. Helsinki: OPH. Saatavana myös e-julkaisuna.
Opetushallitus. 2008. Opiskelijan arvioinnin hyviä käytäntöjä. Helsinki: OPH. Saatavana myös e-julkaisuna.
Salakari, H. 2007. Taitojen opetus. Ylinen: Eduskills Consulting.