Artikkelit

Artikkeli 2.

Artikkelien kirjoittajaryhmät, aiheet ja suunnittelun apuväline

 

Osaamisaluekohtainen kirjoitelma/artikkeli 1.

Opiskelijan tavoitteena on kolmen kirjoitelman avulla oppia toimimaan tutkivalla ja kehittävällä otteella ammattillisen opettajan osaamisalueilla. Kirjoitelmissa hyödynnetään ammattikasvatuksen ja koulutusalan tutkimustietoa.

Kirjoitelmat viedään portfolioon. Kirjoitelmien aiheet valitaan osaamisaluekohtaisten kehittymistavoitteiden pohjalta (ks. HEKS). Kunkin kirjoitelman suositeltava laajuus on n. 3-5 sivua. Kirjoitelmissa hyödynnetään ammattikasvatuksen ja koulutusalan ajankohtaista tutkimustietoa.

Kirjoitelmat sisältävät tiedonhankintaa, tiedonkäsittelyä, tekstin tuottamista ja kriittistä arviointia. Kirjoitelma rakentuu tietoperustasta, autenttisissa oppimisympäristöissä hankitusta kokemusperäisestä tiedosta ja tavoitteiden reflektoinnista. Kirjoitelma kostuu johdannosta, teoriaosuudesta sekä käytännön kokemuksista (linkittäen teoriaan) ja loppuyhteenvedosta.

Kirjoitelma sisältää tekstiä ja siihen voi liittää mielellään mukaan esimerkiksi valokuvia, videoita, kaavioita, kuvaruutukaappauksia, piirroksia jne. aiheeseen ja dokumentointitarpeeseen liittyen.

Ensimmäinen kirjoitelma on yksilötyö (Osaamisyhteisöosaaminen). Seuraavien kirjoitelmien kirjoittajaryhmän voit itse valita (pari- tai ryhmätyö). Parhaat artikkelit kootaan ejulkaisuksi (Oppimisen digiagentit 2).

Ohjeita lähdeviittausten merkitsemiseen

Noudatamme kirjoitelmissa tieteellisen kirjoittamisen sääntöjä lähdeviittausmerkintöjen ja lähdeluettelon osalta. Tässä on pikaoppaita käyttöönne:

Pikaopas (tiivistetty tekstimuotoinen)
Hamk lähdeviittaustekniikka

Molemmat perustuvat teokseen: Hirsjärvi, Remes & Sajavaara: Tutki ja kirjoita. Lisätietoa voit etsiä teoksesta, ellei kumpikaan tiivistelmä ohjeista vastaa kysymyksiisi.

Harjoittelemme lähdeviittausmerkintöjä yhdessä lähipäivällä 5.11.2015. Ennen tätä voit kysyä epäselvissä tapauksissa opettajalta ohjeita.

Osaamisalueseminaarit

Osaamisalueseminaarin toimintatavoista sovitaan vastuuopettajan kanssa ja työskentelymallista kussakin osaamisalueessa sovitaan erikseen.

Osaamisalueseminaaripäivät ja palautuspäivät:

  1. Oppimisyhteisöosaaminen-seminaari 12/2015 (verkkoseminaari)
    • Varaa itsellesi sopiva aika kirjoitelmasi esittelyyn tästä. HUOM! ei tarvitse osallistua opintopiireinä, vaan valitset itsellesi sopivan ajan.
    • KIRJOITELMA LIITETÄÄN OMAAN PORTFOLIOON OPETTAJAN KOMMENTTEIHIN LIITTYVIN KORJAUSPYYNNÖIN KORJATTUNA VIIMEISTÄÄN 30.11.2015!
    • Lähetä väliversioita opettajalle luettavaksi (kirjoita niitä esim. Google Driveen ensin). Ilmoita opettajalle esim. sähköpostitse, koska työsi olisi luettavana ja linkki siihen. Viimeistään 20.11.2015 on palautettava kommentoitava versio.
  2. Opetus-, ohjaus- ja arviointiosaaminen -seminaari XX.XX.XX
  3. Toimintaympäristö-seminaari XX.XX.XX

Osaamisalueseminaaria varten varaudu:

  • esittelemään kirjoitelmasi noin 10 minuutissa muille (voit päättää itse, millaista esittelymateriaalia teet), muista tiivistää viestiäsi
  • kuuntelemaan ja vastaamaan vertaisarviointiin esityksesi päätteeksi
  • vertaisarvioimaan samaan seminaariin tulevien kirjoitelmia
    • lue siis etukäteen muiden työt, että osaat antaa vertaispalautetta ja kirjaa seuraavan ohjeen mukaan vertaispalaute kirjoittajan portfolioon kommenttikenttään, jossa kiinnität huomiota:
      • otsikon mukaiseen aiheen käsittelyyn
      • aiheeseen ja sen uutuusarvoon sinulle (mitä tietoa sait lukiessasi)
      • esitä jatkokysymyksiä kirjoittajalle, mikäli jokin asia mietityttää
      • lähdeviittausten käyttöönsekä lähdemateriaaliin
      • päätä vertaispalautteesi positiivisesti yhteen kutoen!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s